Google Ads -palvelut mainostajille

Google Ads-mainonta palveluna Leadstream Oy
Google Ads -mainosjärjestelmä on etenkin aloittavalle mainostajalle hämmentävä ja jopa hieman pelottava vekotin. Valikoiden, asetusten ja välilehtien määrä saa kokeneemmaltakin käyttäjältä välillä sormen suuhun. Olet ehkä myös kuullut tarinoita siitä, miten monet ovat kokeilleet Google Ads-mainontaa ja ainoastaan polttaneet pinon rahaa, saamatta aikaan mitään näkyvää muutosta myynnissä tai muissa tavoitelluissa tuloksissa. Google Ads -mainonnan hoitaminen omin voimin voi onnistua, mutta etenkin laajempien mainostilien antaminen ammattilaisen hoitoon on useimmiten viisas ratkaisu.

Google Ads -palvelut mainostajille

Tässä yhteenveto Google Ads -palveluista, joita voimme tarjota sinulle joustavasti tarpeidesi mukaan.

Google Ads -tilin avaaminen

Mikäli sinulla ei vielä ole omaa Google Ads -tiliä, autamme sinua sen avaamisessa. Samassa yhteydessä kannattaa avata myös Google Analytics -tili ja yhdistää nämä tilit, jolloin niitä voi käyttää tehokkaasti yhdessä. Hoidamme nämä tärkeät Google-tuotteet sinulle käyttövalmiiksi.

Avainsanatutkimus

Avainsanat ovat yksittäisiä sanoja ja muutaman sanan yhdistelmiä, joita potentiaaliset asiakkaasi kirjoittavat hakukoneeseen etsiessään tietoa. Avainsanatutkimuksen avulla selvitetään juuri ne avainsanat, joihin liittyvien hakujen yhteydessä sinun kannattaa näyttää Google Ads -mainoksia. Google Ads -mainonnan tehokkuuden näkökulmasta oikeiden avainsanojen löytäminen ja käyttäminen on ensiarvoisen tärkeää. Esimerkiksi: jos yrityksesi myy tarvikkeita koirille, on Google Ads -hakukonemainonnassa käytettävä sellaisia avainsanoja, joita koiratarvikkeita etsivät henkilöt kirjoittavat hakukoneen hakukenttään. Avainsana ”koira” on todennäköisesti liian laaja ja epätarkka käytettäväksi mainostesi näyttämisen perustana, sillä koiriin liittyvää tietoa etsitään monissa muissakin yhteyksissä kuin silloin, kun etsitään tietoa tarvikkeista. Toisaalta avainsana ”mistä löytyy punainen puolikuristava metalliketjuton säädettävä koiran kaulapanta” on liian yksityiskohtainen ollakseen tehokas. Google Ads -mainonnassa juju on pysytellä avainsanojen tarkkuuden suhteen välimaastossa – avainsanat eivät saa olla liian yleisiä ja kohdentamattomia, mutta toisaalta ne eivät saa olla liian tarkasti kohdennettujakaan. Lisäksi eri pituisten avainsanojen toimivuutta kannattaa tutkia, sillä usein pitemmät avainsanayhdistelmät ovat kaikkein tehokkaimpia sillä edellytyksellä, että niihin vain kohdistuu riittävästi hakuja. Voit pyytää meiltä avainsanatutkimuksen hakumainontasi ja hakukoneoptimointisi lähtökohdaksi. Kerrot meille ketkä ovat asiakkaitasi ja mitä haluat heille myydä, me etsimme oikeat avainsanat hakukonemarkkinointiasi varten.

Negatiivisten avainsanojen löytäminen

Avainsanoja, jotka käynnistävät mainostesi näyttämisen voi kutsua positiivisiksi avainsanoiksi. Positiivisten avainsanojen avulla määritellään, kenelle mainoksiasi näytetään. Google Ads -järjestelmässä tunnetaan myös käsite negatiivinen avainsana. Negatiiviset avainsanat ovat avainsanoja, joiden lisääminen kampanjaasi estää mainostesi näyttämisen silloin, kun hakukoneen käyttäjän tekemä haku sisältää tällaisen avainsanan. Negatiivisten avainsanojen avulla voit estää mainostesi näyttämisen sellaisille henkilöille, jotka suurella todennäköisyydellä eivät ole asiakkaitasi. Esimerkiksi: jos yrityksesi myy uusia iPad-tabletteja, voit lisätä iPad-kampanjaasi negatiivisen avainsanan ”käytetty”, jolloin mainostasi ei näytetä niille hakukoneen käyttäjille, jotka etsivät tietoa käytetyistä iPadeista. Negatiivisten avainsanojen käyttö on yksi tehokkaimmista tavoista parantaa Google Ads -mainontasi klikkausprosenttia ja sitä kautta nostaa mainostilisi laatupisteitä.

Mainostilin organisointi ja kampanjoiden luominen

Tehokkaan mainostilin ja kustannustehokkaan Google Ads -mainonnan lähtökohta on aina mainostilin järkevä organisointi. Tämä tarkoittaa käytännössä tarkoituksenmukaisten kampanjoiden ja tarkasti kohdennettujen mainosryhmien suunnittelua. Kun mainostilisi organisoidaan alusta lähtien oikein, sinun on paljon helpompi nähdä erilaiset mainontasi tehokkuudesta kertovat yksityiskohdat ja löytää kehittämiskohteita. Lisäksi hyvin organisoitu mainostili auttaa sinua pitämään klikkihinnat mahdollisimman alhaisella tasolla.

Google Ads -mainosten kirjoittaminen

Googlen hakukoneen käyttäjät etsivät vastausta johonkin sillä hetkellä ajankohtaiseen kysymykseen. Sinun hakukonemainostesi tehtävä on saada potentiaaliset asiakkaasi havaitsemaan mainoksesi ja vakuuttumaan siitä, että klikkaamalla mainostasi heidät viedään sellaiseen paikkaan, josta löytyy paras vastaus heidän kysymykseensä. Google Ads -mainosten kirjoittaminen on oma taiteenlajinsa, jossa tullaan osaajaksi ymmärtämällä hakukoneen käyttöön liittyvät psykologiset lainalaisuudet ja sen jälkeen kirjoittamalla jatkuvasti uusia mainoksia. Hyvät mainokset auttavat sinua hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti jokaisen tilaisuuden hankkia kävijä laskeutumissivullesi, joten mainosten kirjoittamiseen, testaamiseen ja kehittämiseen todella kannattaa panostaa.

Google Ads Display -mainonta

Useimmat Google Ads -mainostajat tyytyvät näyttämään mainoksia vain Googlen hakukoneessa. Hakukone on toki useimmille mainostajille se tärkein media, mutta monessa tapauksessa kannattaa hyödyntää myös Googlen Display -verkostoa omien markkinointiviestien näyttämisessä potentiaalisille asiakkaille. Googlen Display -verkostoon kuuluu yli miljoona erilaista verkkosivustoa, joilla voit näyttää teksti-, banneri- ja videomainoksia. Mainosten kohdentamisessa oikeiden kohderyhmien tavoittamiseksi voi käyttää monia eri menetelmiä. Googlen Display -verkosto on mahdollisuus, jota yli 90 prosenttia Google Ads-mainostajista ei osaa hyödyntää. Etenkin bannereiden käyttäminen antaa mahdollisuuden erottua kilpailijoista ja tavoittaa potentiaalisia ostajia silloin, kun nämä viettävät aikaansa erilaisilla verkkosivustoilla. Display-mainonta on varteenotettava vaihtoehto esimerkiksi silloin, kun markkinoidaan uusia tuotteita ja palveluita, joita niiden potentiaaliset ostajat eivät vielä osaa etsiä hakukoneesta.

Paikallinen Google Ads -mainonta

Google Ads -mainonnan maantieteellinen kohdentaminen voidaan rajata paikallisen yrityksen tai organisaation luonnolliselle asiointialueelle. Tällöin mainoksiasi näytetään vain sellaisille henkilöille, jotka voivat realistisesti arvioiden myös olla asiakkaitasi. Paikallisesti kohdennettu Google Ads -mainonta on merkittävä kontaktointi- ja asiakashankintakanava kaikille paikallisesti toimiville palvelu- ja muille yrityksille.

Google Ads -mobiilimainonta

Älypuhelimista ja tableteista tehtävien hakujen määrä on viime vuosina kasvanut erittäin voimakkaasti. Mobiililaitteissa näytettävät Google Ads -mainokset ovat erinomainen mahdollisuus tavoittaa potentiaaliset asiakkaat juuri silloin, kun he ovat valmiita ottamaan yhteyttä sinuun. Mainoksiin voidaan lisätä suora soittomahdollisuus, jolloin voit saada yhteydenoton asiakkaaltasi välittömästi mainoksen näkemisen jälkeen.

Uudelleenmarkkinointi (remarketing)

Uudelleenmarkkinointi tarkoittaa mainosten näyttämistä sellaisille henkilöille, jotka ovat vierailleet verkkosivustollasi. Uudelleenmarkkinointi toimii karkeasti kuvattuna näin: henkilö vierailee verkkosivustollasi tietyllä sivulla, joka on määritelty uudelleenmarkkinoinnin käynnistäväksi sivuksi. Tämä henkilö lisätään Google Ads -järjestelmään erityiselle uudelleenmarkkinointilistalle. Kun kyseinen henkilö myöhemmin vierailee sellaisilla verkkosivustoilla, jotka näyttävät Googlen Display -mainoksia, hänelle voidaan tietyn ajan sisällä näyttää myös sinun mainoksiasi. Uudelleenmarkkinointimainosten näyttäminen on mahdollista myös Google-hakujen yhteydessä. Tällöin ideana on näyttää hakumainoksiasi henkilöille, jotka ovat vierailleet verkkosivustollasi, ja jotka myöhemmin tekevät valitsemiisi avainsanoihin liittyviä hakuja Googlen hakukoneessa. Uudelleenmarkkinointia voidaan käyttää pitämään yhteyttä sivustollasi vierailleisiin kävijöihin ja muistuttamaan heitä tuotteesta tai palveluista, jota kohtaan he ovat osoittaneet kiinnostusta. Verkkokaupassa uudelleenmarkkinointia voidaan kohdentaa esimerkiksi sellaisiin henkilöihin, jotka ovat lisänneet tuotteen ostoskoriin, mutta ovat sitten poistuneet tekemättä tilausta.

Google Analytics -tilin avaaminen ja seurannan käyttöönotto

Markkinointiin viritetyllä verkkosivustolla on oltava käytössä web-analytiikka, jota monesti kutsutaan myös kävijäseurannaksi. Maksuton Google Analytics on Google Ads -järjestelmän lisäpalveluna luonnollinen valinta tähän tarkoitukseen. Suosittelen ja itse asiassa myös edellytän kaikilta Google Ads -konsultointiasiakkailtani Google Analyticsin asentamista verkkosivustolle. Google Analytics avaa verkkosivustosi mustan laatikon ja auttaa sinua ymmärtämään, miten verkkosivustosi löydetään internetistä, paljonko sitä käytetään ja miten erilaiset sivut ja sisällöt toimivat. Lisäksi Google Analytics on tärkeä Google Ads-mainostajan työväline, jota voi käyttää saumattomasti yhdessä Google Ads-mainostilin kanssa.

Konversioseurannan asentaminen ja käyttäminen

Google Ads -järjestelmään kuuluu konversioseurantaväline, jonka avulla voit mitata mainostesi kautta verkkosivustollasi syntyviä tuloksia, esimerkiksi maksuttomien aineistojen latauksia, uutiskirjetilauksia tai ostoksia verkkokaupasta. Konversioseurannan käyttöönotto tapahtuu asentamalla tarvittava seurantakoodi niille sivuille, jotka toimivat konversion toteutumisen yhteydessä päätöspisteinä. Tällaisia sivuja ovat yleisimmin erilaiset kiitos- tai tilausvahvistussivut. Konversioseurannan käyttö on tärkeää Google Ads -mainonnan tehokkuuden seuraamiseksi ja kustannustehokkuuden kehittämiseksi. Kun tiedät, kuinka paljon yksi konversio sinulle mainoskuluina maksaa vs. mikä kyseisen konversion rahallinen arvo sinulle on, voit tehdä valistuneita päätöksiä ja johtopäätöksiä mainontasi kannattavuudesta.

Laskeutumissivujen luominen

Google Ads -mainonnassa ei juuri milloinkaan ole kyse pelkästä mainosten näyttämisestä. Tavoitteena on saada mainoksen havaitseva potentiaalinen asiakas myös klikkaamaan mainosta ja siirtymään mainoksen takaa löytyvälle laskeutumissivulle. Laskeutumissivut ovat erityisiä verkkosivuja, joilla on jokin markkinointiin liittyvä tavoite, esimerkiksi uutiskirjetilauksen saaminen tai seminaaripaikan myyminen. Laskeutumissivun tehtävänä on ensin vastata siihen asiakkaan kysymykseen, johon hän on lähtenyt mainosta klikkaamalla vastausta etsimään ja sitten saada laskeutumissivulle saapuva kävijä tekemään se toimenpide, jota hänelle laskeutumissivulla ehdotetaan. Verkkosivustosi etusivu ei koskaan saisi toimia Google Ads -mainostesi laskeutumissivuna, lukuun ottamatta sellaisia sivustoja, jotka muodostuvat ainoastaan yhdestä sivusta. Tarvitset jokaista yksilöityä ehdotusta varten oman laskeutumissivun ja omat Google Ads -mainokset, joilla ohjaat kävijöitä täsmälleen sille laskeutumissivulle, johon mainoksen sisällössä viitataan.

Laskeutumissivujen testaaminen ja kehittäminen

Aivan samoin kuin Google Ads -mainoksia, myös laskeutumissivuja voi ja tulee testata parhaiten toimivien vaihtoehtojen löytämiseksi. Erityisen tärkeää on aluksi testata ns. suuria asioita, sillä fonttien, värien ja muiden detaljien testaaminen liian aikaisin lukitsee näkökulman turhan suppeaksi ja estää todellisten kehittämismahdollisuuksien löytämisen. Testaaminen on teknisesti niin helppo toteuttaa, ettei yhdenkään Google Ads -mainostajan kannata jättää hyödyntämättä tätä arvokasta mahdollisuutta tulosten parantamiseen.

Palveluperiaatteet

Kun valitset Google Ads -yhteistyökumppaniksi Leadstream Oy:n, saat käyttöösi kokeneen markkinointiammattilaisen osaamisen, joka ulottuu pelkän työvälineen mekaanista hallintaa syvemmälle. Tavoitteemme on kehittää markkinointisi tuloksellisuutta Google Ads -mainonnan avulla, ei pelkästään käyttää markkinointibudjettiasi. Google Ads- ja Google Analytics -tilit ovat aina sinun nimissäsi ja sinulla on aina näiden tilien täydet käyttöoikeudet. Jos haluat lopettaa yhteistyön kanssamme, kaikki tileihin liittyvät käyttöoikeudet ja käyttäjätunnukset jäävät sinulle. Hoidamme mainostiliäsi yhteistyömme aikana oman Google-asiakaskeskustilin kautta, joten sinun ei edes tarvitse luovuttaa meille omia käyttäjätunnuksiasi. Sinun ei myöskään tarvitse sitoutua pitkäaikaisiin sopimuksiin, joissa on erilaisia rajoittavia pykäliä. Voit milloin tahansa päättää yhteistyön kanssamme, kun vain ilmoitat siitä minulle muutamaa viikkoa etukäteen. Veloitusperusteet ja -käytännöt ovat läpinäkyviä ja selkeitä. Maksat syntyvät mainoskulut aina suoraan Googlelle oman mainostilisi kautta ja hallinnoit viime kädessä omaa budjettiasi itse. Tiedät koko ajan sentilleen, paljonko olet maksanut mainoksistasi. Konsultoinnista, tilisi hoidosta ja mainontasi kehittämisestä maksat meille palkkiota sovitulla tavalla.

Miten päästään eteenpäin?

Varaa maksuton ja sitoumukseton Google Ads-suunnittelupalaveri. Keskustellaan ensin suunnitelmistasi ja tarpeistasi, jonka jälkeen voimme tehdä sinulle yhteistyöehdotuksen. Varaa Google Ads -suunnittelupalaveri tästä.